در ژانویه ۲۰۱۷، رئیس جمهور چین شی جین پینگ سخنرانی ای را با عنوان" ایجاد یک جامعه با سرنوشت مشترک" در مرکز سازمان ملل متحد در ژنو ایراد کرد و برای توسعه انسانی آینده جهان راه حل های چینی پیشنهاد کرد.

در ماه سپتامبر ۲۰۱۳، رئیس جمهور چین آقای شی جین پینگ یک ابتکار بزرگ برای ایجاد "کمربندهای اقتصادی جاده ابریشم" و "جاده ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم" (که بعدها "یک کمربند و یک جاده" نامیده شد) پیشنهاد کرد، این ابتکار نه تنها موجب پذیرش کشورهای در طول "کمربند و جاده" شد بلکه حمایت گسترده و فعالانه را در سراسر جهان به دست آورد. جاده ابریشم قدیمی کانال مهمی برای مبادلات اقتصادی چین با جهان بود و همچنین میراث فرهنگی و تمدنی چین و تمدن جهان به شمارمی آمد.

     (۱) مفهوم جامعه با روح اسلامی  و جامعه با سرنوشت مشترک

     در ژانویه ۲۰۱۷، رئیس جمهور چین شی جین پینگ سخنرانی ای را با عنوان" ایجاد یک جامعه با سرنوشت مشترک" در مرکز سازمان ملل متحد در ژنو ایراد کرد. در این سخنرانی، رئیس جمهور شی جین پینگ، راه حل های چینی را برای توسعه انسانی آینده جهان پیشنهاد کرد، که اساس آن ایجاد یک جامعه با سرنوشت مشترک و به دست آوردن برد – برد و بهره مندی مشترک است.

اسلام در خصوص جامعه مشترک انسانی نگاه باز و فراگیری دارد، و به انسجام جامعه توجه دارد و به تفاوت های فردی احترام قایل است. شبه جزیره عربستان در روزهای اولیه اسلام، در حالت غیر متحد و جنگ و مبارزه بود. اسلام بسان ریسمانی پیوند ساز؛ بین قبایل پراکنده عرب ظاهر شد وآنها را با دین ارتباط داد  و تفاوت ها و شکاف ها و اختلاف های  بین قبایل عرب را از میان برداشت. « قرآن» بارها به برابری انسانی تاکید دارد وبه سرنوشت آنها تاکید می کند، به عنوان نمونه در آیه ای می فرماید:، "ای مردم ما شما را از مرد و زن آفریدیم و آنگاه شعبه های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید (۴۹:۱۳)". این افکار، بذر همبستگی و دوستی را در قلب مسلمانان نشانده است.

وقتی انسانها با همزیستی و احترام متقابل  و صلح آمیز درکنار یکدیگر زندگی می کنند، می توانند از درگیری ها جلوگیری و یک محیط زندگی خوب را ایجاد کنند. باروحیه باز و فراگیر اسلامی، در چارچوب "کمربند و جاده"، مسلمانان می توانند مفهوم جامعه با سرنوشت مشترک را که توسط رئیس جمهور شی جین پینگ پیشنهاد شده است، درک کنند. کلید آگاهی از جامعه مشترک این است که به تفاوت ها احترام بگذارند و به مشترکات انسانی که زمینه پیوندانسانها را فراهم می دارد تاکید شود. به کره ی زمین که انسان ها با هم در آن زندگی می کنند، به عنوان یک خانه مشترک و وابسته به یکدیگر نگاه کنند. روح اسلام نیز به  پیوند انسانها به  یکدیگر و پیگیری نیازهای  مشترک  انسانها و  رفاه آنان و  به مقاومت در برابر خطر ناظراست. این مفاهیم دینی واسلامی  به کشورهای اسلامی در مجاورت "یک کمربند و یک جاده" کمک  می کند تا جامعه  با سرنوشت  مشترک   رابهتر درک کنند و به ایجاد یک جامعه  با سرنوشت مشترک  انسانی کمک کنند. روابط بین کشورهای جهان، وابسته به یکدیگر هستند، و ایجاد یک جامعه با سرنوشت مشترک مسئولیت مشترک همه جهانیان است.

(۲) تبادل تمدن چینی و تمدن اسلامی،  اندیشه ی باز و فراگیر را نشان می دهد.

در روند تاریخی که اعراب از شبه جزیره خارج می شوند، تمدن اسلامی به تدریج رونق می یابد. در این روند، تمدن اسلامی گسترش پیدا می کند وبا دیگر تمدن ها به مراوده می پردازد. اسلام ؛اجباری را  برای مناطق فتح شده به کار نبست و آنها را مجبور نکرد تا اعتقادات مذهبی خود را تغییر دهند، اسلام به مردم مناطق فتح شده ؛ اجازه می دهد که اعتقادات مذهبی خود را حفظ کنند. این نگرش باز و فراگیر به ارتقاء مسلمانان برای یادگیری سایر فرهنگ های عالی کمک می کند، و همچنین به افراد خارجی کمک می کند تا تمدن اسلامی را نیکو بشناسند.

روح اصلی جاده ابریشم نیز فراگیر و همه نگر است. جاده ابریشم به عنوان یک پلت فرم برای همکاری های انسانی و اجتماعی، ترکیبی از چند قومی، چند نژادی، چند مذهبی و چند فرهنگی است؛  قرارگاه تبادلات ،بین تمدن چینی و تمدن اسلامی نیز در اینجا است. این جاده ی  باستانی تجارت و تمدن به دو خط یعنی خط زمینی و دریایی تقسیم شده است. در سال ۲۰۱۸ "نقشه ی چشم انداز جاده ابریشم" که توسط موزه قصر ممنوع جمع آوری شده، راه ارتباطات بین چین و غرب از طریق جاده ابریشم در وسط سلسله مینگ را نشان می دهد. این نقشه به وضوح مسیر دروازه جیا یو (Jia yu) در شرق را تا شهر مکه  در غرب نشان داده است  و نیز تعداد زیادی از شهرهای اسلامی مانند اصفهان در ایران و دمشق در سوریه  را ثبت کرده است. مسلمانان در تاریخ رونق تمدن چینی همواره نقش مهمی در ایجاد وارتقاء تمدن چینی داشته اند. تمدن چینی، همراه با ابریشم، ظروف چینی و چهار اختراع، توسعه و پیشرفت تمدن غرب و تمدن جهان را ترویج کرده است. این نشان دهنده پیوند مسلمانان چینی با روحیه ی باز و فراگیر اسلامی ونیز  تمایل  آنها به اتحادو  رفاه مشترک است.

از سوی دیگر، بازرگانان عرب و فارس که از جاده ابریشم دریایی به چین آمده اند، از خلیج فارس حرکت کرده و سپس از راه شبه جزیره مالایی به شهرهای ساحل جنوب شرقی چین رسیده بودند. آنها با عقیده ها و آداب و رسوم خود زندگی می کردند و با ساکنین محلی ازدواج کردند. نماینده ترین نمونه نقطه شروع جاده ابریشم دریایی – شهر چوان ژو (Quanzhou) است. در این شهر بسیاری از اعراب زندگی کرده اند و نشانه های فراوانی از خود بجا نهاده اند. حمل و نقل دریایی شهر چوان ژو  هماره با رونق و تجارت خارجی بوده است. مسجد باستانی شهر چوان ژو – مسجد چینگ جینگ (qing jing)، یکی از قدیمی ترین مساجد باقی مانده در چین و یک شاهد تاریخی برای ترکیب فرهنگی جاده ابریشم دریایی است. رویداد نمادین جاده ابریشم دریایی - سفرهای ژینگ هی (zheng he) به اقیانوس هند است که  نشان از تبادل فعالان خارجی و صلح و دوستی مسلمانان چینی بوده است. ژینگ هی و وانگ جینگ هونگ (wang jing hong)، فرستادگان مسلمانی بودند که دولت آنها را به رسولی به دیگر مناطق فرستاده است. پدر ژینگ هه نیز برای زیارت به مکه رفته است. درسفرهای ژینگ هی به اقیانوس هند، نگاه احترام آمیز و فراگیر نسبت به سایر ادیان دیده می شود.  در سفر وی  تعداد زیادی از بودایی ها نیز همراه بوده اند. کشورهای که ژینگ هی بازدیده کرده است شامل کشورهای اسلامی می شود  که در آن به ادیان دیگر مانند بودیسم نیز معتقد بوده اند. دیپلماسی مذهبی ژینگ هی دارای خصلت باز و فراگیر بوده است، وزیر امور خارجه چین آقای وانگ یی (wang yi) گفت: "هزاران سال است که فرهنگ کنفوسیسی و فرهنگ ها و ادیان مختلف مانند تائوئیسم، بودیسم و اسلام جای خود را در چین به دست آورده اند و در هماهنگی زندگی می کنند، چنین وضعیتی در جهان کمتر قابل مشاهده است". شاهکار سفرهای ژینگ هی به اقیانوس هند، نه تنها موجب دستیابی کشورهای در مسیر جاده ابریشم به منافع زیاد شد ، بلکه عملیات صلح آمیز و دیپلماتیک با ویژگی های خصلت حسن همجواری دوستانه، بهره وری متقابل و فراگیر را نشان داد. و جاده ابریشم را به مسیر صلح، دوستی، و یادگیری متقابل تبدیل کرد.

تاریخ تبادل دوستانه بین تمدن چینی و تمدن اسلامی بر روی مسیر پیشرفت و رشد جاده ابریشم حک شده است. مسلمانان چینی با خاطرات تاریخی ، احساس صمیمی خاص و عمیق  به "یک کمربند و یک جاده "دارند. اسلام نه تنها یک عقیده  بلکه یک فرهنگ و تمدن است که توسط اعراب و سایر ملل ایجاد شده است.

(۳) ایجاد یک فضای مثبت"یک کمربند و یک جاده"، بااجرای روحیه باز و فراگیر اسلامی

گستردگی ساحت "یک کمربند و یک جاده" ممکن است با  تفاوت های واقعی و خطرات مواجه شود. در خصوص حل اختلافات، رئیس جمهور شی جین پینگ معتقد است که ارتباط و مشاوره  راه موثر برای حل اختلافات است، و مذاکرات سیاسی اساس حل اختلافات است. بنابراین، احترام به حاکمیت و برابری همه کشورها، احترام به اصول اساسی بین امللی و حقوق بین المللی و حل اختلافات میان کشورها از طریق ارتباط و گفتگو در حوزه شناخت جامعه با سرنوشت مشترک، راه های موثر برای حل مسائل است. اسلام هرگز به

  زد و خورد و کشمکش تشویق نمی کند، اما امیدوار است حل اختلافات از طریق به کار داشت قوانین عملی شود.

اسلام از صلح، و نگاه جامع نگر حمایت می کند، اسلام نیز از مفهوم یک جامعه با سرنوشت مشترک حمایت می کند.  اما در حال حاضر افراط گرایی تحت پرچم اسلام نه تنها به اسلام و مسلمانان آسیب می رساند، بلکه باعث ایجاد مشکل بزرگ برای صلح جهانی می شود و تهدیدی برای ساخت "یک کمربند و یک جاده" است.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ پیشنهاد کرد که برای ایجاد یک جامعه با سرنوشت مشترک، ما باید در ایجاد یک جهان مشترک و امن تلاش کنیم. وی همچنین تأکید کرد که تروریسم دشمن عمومی مردم است و مبارزه با تروریسم یک تعهد مشترک برای همه کشورها است. در سال ۲۰۱۶، رئیس جمهور شی جین پینگ در سخنرانی اتحادیه عرب، مجموعه ای از اقدامات مشخص برای همکاری با کشورهای عربی را اعلام کرد، این نشان دهنده تمایل چین برای ایجاد یک محیط آرام و ایجاد یک محیط مثبت برای توسعه ی امننیت و توسعه صلح آمیز است.

در اندیشه اسلامی مدرن، روح و اندیشه  باز و فراگیر بسیار حایز اهمیت  است. این نوع تفکر حاکی از آن است که مسلمانان باید اصول عدالت را بپایندو باهماهنگی، با هر شکلی  ازافراط گرایی و تروریسم مخالفت کنند و از گفتگوی تمدن ها حمایت کنند. اندیشه ی ساخت "یک کمربند و یک جاده"،  به روحیه اصلی"میانه گرایی اسلامی" و « قرآن»،  وبه وحدت، گفتگو و درک متقابل بین تمدن ها احترام می گذارد؛ و از مسلمانان و برادران درخواسته است تا می توانند با ایده ساخت یک جامعه با سرنوشت مشترک جهانی انسان و یک جهان امن عمومی با  رفاه مشترک وباز و فراگیر هماهنگی داشته باشنداین اندیشه به مسلمانان کمک می کند که اساس ساختار "یک کمربند و یک جاده" را درک کنند. این امر به آگاهی عمومی کشورهای اسلامی برای ایجاد سرنوشت جهانی منجر می شود و نیروی محرک خوبی برای ایجاد یک فضای مثبت از ابتکار «یک کمربند و یک جاده» است. رئیس جمهور شی جین پینگ اشاره کرد که درک ساختار "کمربند و جاده" باید براساس فرض تفاوتها باشد تا بتواند پیشرفت و توسعه کامل داشته باشد. شرکت مسلمانان در ساخت و ساز "یک کمربند و یک جاده" باید با اعتماد به نفس فرهنگی کامل، شناسایی سنت های فرهنگی عالی خود و تشخیص شرکای توسعه همراه باشد. باید به آشکار برای مسلمانان چینی، شناخته شود که "اسلام یک دینی است که از صلح و همبستگی حمایت می کند. اسلام به طور واضح مخالف افراط گرایی مذهبی و جدایی طلبی ملی است و از اتحاد ملی و احیای سرزمین مادری  حمایت می کند؛ اینها اصل و موضع اساسی است که مسلمانان چینی باید از آن حمایت کنند". بر پایه احترام به سنت های مذهبی و چینی سازی آنهاو  پیروی از سنت های عالی  موجود در روح اسلام ،با نگرش مثبت در ساخت و ساز "یک کمربند و یک جاده" شرکت کنندو با کشورهای در امتداد "یک کمربند و یک جاده" همکاری کنند تا آینده ای روشن برای "یک کمربند و یک جاده" ایجاد شود.

   نویسنده : چن جینگ (chen jing)

  منبع : سایت انجمن اسلامی چین         ۱۷ / ۰۶ / ۲۰۱۹

کد خبر 1277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =